Vokse din virksomhed ved at finde din “Skjulte” organisation

Har du nogensinde spekuleret over, hvad gør det muligt for nogle iværksættere eksponentielt vokse deres virksomheder, mens andre går flad, eller værre? Deres hemmelighed ligger i deres evne til at finde og føre det jeg kalder deres “skjulte” organisation. Du tror måske, du ikke har en organisation, skjulte eller på anden måde, især hvis virksomheden består af en “bande af en” eller der er kun nogle få medarbejdere på personale. Men faktum er, at selv de mindste firmaer har en organisation, og din succes eller fiasko afhænger af din evne til at finde det og så føre det på en måde, der giver dig flere af de ønskede resultater.

Dette kan være et helt nyt koncept til at overveje. Det er let at tænke på gigantiske selskaber som havende organisationer. Disse er de “interne interessenter” bestående af medarbejdere, afdelinger og udvalg på lønningslisten. Dog store virksomheder er at indse, at uafhængige konsulenter, leverandører, outsource leverandører, samarbejdspartnere, kunder og andre “eksterne interessenter” spiller også en afgørende rolle i deres organisations evne til at opnå høj ydeevne resultater.

Lige som din virksomhed er en del af dine kunders ekstern organisation, har det også eksterne interessenter af sit eget at gøre op dit skjulte organisation. Jo bedre du bliver til at genkende og udnytte styrken af disse mange relationer, jo mere sandsynligt er det, at du vil overleve uventede drejninger og vender i økonomien, minimere problemer, og tage din virksomhed til næste niveau af vækst.

Der gør din skjulte organisation?

Det kan være en udfordring for at identificere de mange interessenter, der påvirker din virksomhed. Mens nogle af disse relationer er indlysende, er det let at overse og undervurderer virkningen af andre. Men hvis du tænker på en ekstern interessent som enhver person, gruppe eller organisation, der har en ejerandel, (om de kan genkende det eller ej) for succesen af din virksomhed, organisationen omfatter, men er ikke begrænset til:

•Customers

•Suppliers

•Outsource udbydere (payroll services, virtual assistenter, osv.)

•Advisors (advokater, revisorer, bankfolk, business coaches, konsulenter, osv.)

•Alliance partnere

•Subcontractors

•Competitors

Brancheorganisationer, •Business og handel, du tilhører

•Advisory brædder

Når du afdækker den brede vifte af støtte, viden, færdigheder, evner og ressourcer, der er tilgængelige gennem dine interessenter, kan du tilbyde tjenester og produkter på måder, du kan aldrig har betragtes som før. For eksempel, en speciale-tøj designer med en lagringsplacering allieret sig med en online forhandler så at hun kører nu en global business, at nå kunder rundt om i verden. Selv konkurrenterne har fundet, at der er en række måder til gavn gennem begrænset samarbejde. Mulighederne for vækst er der hvis du kigger efter dem.

Mens store virksomheder har organisationsdiagrammer, at kortlægge funktioner af afdelinger og roller af medarbejdere, kan du også oprette din egen “organisationsdiagram” at kortlægge hvordan eksterne interessenter udfylde væsentlige funktioner og roller, der er væsentlige for forretninger. For eksempel, er din revisor, advokat og forsikringsagent vigtige dele af dit “executive team.” Organisationen omfatter også dine kunder, sammen med alliancepartnere, outsource leverandører og underleverandører, der kan hjælpe dig med at levere produkter og tjenester.

Som du fortsætter med at identificere de berørte parter, skal du opdatere organisationsdiagrammet på en regelmæssig basis. Alt efter dine egne mål, kunders målsætninger og behov, ny teknologi og forskydninger i økonomien, vil nogle interessenter tage på øget betydning, mens andre spiller en mindre rolle i en periode.

Omlaegning din vision for din organisation, så det omfatter disse og andre eksterne interessenter vil gøre det muligt for dig at tænke på nye måder at nå dine kunder, udvide dine evner, og opdage nye muligheder for øgede indtægter og rentabilitet.

Lede og styre din skjulte organisation

Nu hvor du har opdaget din skjulte organisation, er den næste udfordring at føre og administrere det, så du opnår dine vækstmål for.

Klienter ofte fortælle mig at uventede og vedvarende problemer synes at komme ud af ingenting (dette er hvad jeg kalder “strategisk gridlock”). Når vi ser tilbage, er det imidlertid muligt at spore kilden til problemerne til et eller flere fælles men fejlagtige antagelser, som vi alle stiller om vores organisationer, baseret på vores individuelle opfattelser af virkeligheden.

Som du føre og administrere din skjulte organisation, er her tre spørgsmål at spørge dig selv på en regelmæssig basis for at begynde at afsløre antagelser, undgå gridlock, og vokse din virksomhed:

• Hvad er unikke ved hver interessent? Ligesom ikke to mennesker er ens; ingen to interessenter er ens. Men det er let at vedtage en tilgang til at håndtere andre, som ikke tillader for disse variationer. Dette kan føre til vedvarende problemer, især hvis deres værdier og praksis er anderledes end din egen. Forstå unikke ved hver enkelt interessent vil hjælpe alle få mest muligt ud af hver relation.

• Er mine interessenter i stand til at gøre hvad jeg vil? Da eksterne interessenter har andre prioriteter uden for yours, kan uventede ændringer i retning let ske. Ensartet kommunikation med din eksterne interessenter minimerer risikoen for at være blindsided af disse spørgsmål, og tillader dig at foretage beredskabsplaner. Du bliver også advaret til udvikling, som kunne resultere i nye muligheder for din vækst.

• Er mine interessenter villige til at gøre hvad jeg vil? Eksterne interessenter dele ikke altid dine mål eller følelse af hastende karakter. Jo mere at du forstår, hvordan de opfatter dine mål, og hvad deres behov er i relation til dit, jo mere sandsynligt er det at du kan afværge konflikter, forbedre beslutningsprocessen og forhandle løsninger, der repræsenterer en “win” for alle.

Fuldt organisatoriske udfordringer og føre din organisation til højtydende resultater, er det vigtigt at vide, ikke blot hvem dine interessenter er, men også hvilke problemer, de står og indvirkningen, disse spørgsmål kan have på dig. Når du opsøge opfattelser af dine interessenter på en regelmæssig basis, vil du kunne løse eventuelle potentielle udfordringer fra en position af organisatoriske virkelighed, ikke individuelle antagelse.

Oplev kraften i din skjulte organisation

Mange iværksættere, især dem, der er vant til at arbejde som “bander af en”, overser og undervurderer de mange måder, de kan udnytte og dyrke deres virksomheder ved at arbejde i samarbejde med deres eksterne interessenter. .

Når du erkender, at du er arkitekten bag din egen organisation, er fører og styring af organisationer af alle størrelser den samme; de samme organisatoriske principper gælde for mega-selskaber samt om solo-iværksættere, fordi selv de allermindste virksomheder har “skjult” organisationer inden for dem.

Udnytte kraften i din skjulte organisation vil hjælpe dig med at opdage uudnyttede muligheder, undgå organisatoriske syltetøj og vokse til nye højder af succes.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *